۳۰ خرداد۹۸ ، سالروز سرنگونی  پهپاد آمریکایی



سه سال پیش در چنین روزی، پهپاد جاسوسی «گلوبال‌هاوک» آمریکا، بامداد 30 خردادماه 1398 در سواحل هرمزگان به دست پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد.
در آن تاریخ، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد:« در نخستین ساعات بامداد روز(پنجشنبه 30 خرداد)، یک فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.»
 

رونمایی ازمختصات پهپاد سرنگون شده

«محمد جواد ظریف»، وزیر وقت امورخارجه از مختصات پهپاد سرنگون شده آمریکایی رونمایی کرده بود. ظریف با انتشار یک توییت نوشت: «در ساعت 14: 00 (14 دقیقه بامداد) پهپاد آمریکایی در حالت پنهان از امارات پرواز و حریم هوایی ایران را نقض کرد. این پهپاد در ساعت 04:05 در مختصات 25°59’43”N 57°02’25”E در نزدیک کوه مبارک هدف قرار گرفت. ما قطعات پهپاد نظامی آمریکا را در آب های قلمرو خودمان، جایی که این پهپاد ساقط شد جمع آوری کرده ایم.» وی در این توییت علاوه بر ارائه مختصات محل سقوط این پهپاد، دو نقشه را منتشر کرده که نشان می دهد این پهپاد پس از نقض حریم هوایی ایران، هدف قرار گرفته است.
 

نمایش لاشه پهپادسرنگون شده

هواپیمای گلوبال هاوک یاRQ4C یکی از پیشرفته ترین هواپیماهای جاسوسی جهان محسوب می شود که بر اساس اطلاعات به دست آمده بیش از 200 میلیون دلار قیمت دارد. براساس گزارش ها پهپاد «تریتون RQ-4C» متعلق به نیروی دریایی آمریکا بود. براساس اطلاعات موجود پهپادسرنگون شده؛ دور بردترین هواپیمای بدون سرنشین جهان است. این پهپاد با مداومت پروازی 28 ساعت، سرعتی معادل 575 کیلومتر بر ساعت و برد پروازی 14 هزار کیلومتر دارد و می تواند در ارتفاع 18 هزار و 228 پایی پرواز کند. این پرنده گران قیمت همچنین قادر است محوطه ای به مساحت 100 هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند و اطلاعات خود را با استفاده از تجهیزات ارتباطی با سرعت 50 مگابایت بر ثانیه ارسال کند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها